Пам'ятки для учнів
Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та
процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він
непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони
перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та
обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс
аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються
протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й
просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
·
коли відбувалися чи проходили ці факти, події,
явища чи процеси;
·
де вони проходили;
·
за яких історичних обставин вони проходили; які події
пройшли напередодні;
·
який розвиток вони отримали надалі;
·
яка соціальна верства чи верстви були основними
учасниками події;
·
яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси
вони відображали;
·
який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи
світу;
·
випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали
наслідки;
·
які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися
Ви за таких умов?
·
Схема аналізу
подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
·
коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій
послідовності проходили;
·
на який період історії людства вони припадають;
·
як ця подія співвідноситься з іншими
подіями чи процесами;
·
як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи
процесами вітчизняної та регіональної історії;
·
складання хронологічних чи синхроністичних простих чи
складних таблиць.
Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
·
правильно займіть позицію біля карти (так, щоб
не заступати природне освітлення карти);
·
запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти,
наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
·
навчіться читати легенду карти – її умовні
позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та
столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються
на них схожими позначками;
·
зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети,
рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це державна
шпаргалка”;
·
працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими
олівцями, робіть умовні позначення;
·
на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть
цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної
Вами роботи.
Порівняння
однотипних явищ і подій
· Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати
хронологію цих подій).
· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.
· Дай відповідь на питання.
· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.
· Дай відповідь на питання.
· Проаналізуй
відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.
· Зроби висновки після відповідного аналізу.
Робота з текстом підручника та історичними документами
· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію,
факт іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
·
чи документ доповнює текст підручника;
·
чи один з них поглиблює інформацію, що міститься
в другому;
·
чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає
другий.
· З'ясуй
значення всіх понять, що містяться в текстах.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
Види
роботи з текстом підручника як джерелом інформації
·
читання мовчки або вголос;
·
виписування дат;
·
складання хронологічних таблиць;
·
робота з термінами, географічними назвами, висновками;
·
виписування імен історичних персоналій;
·
відбір історичних фактів для доведення окремих
суджень;
·
формулювання висновків на основі
прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
·
складання плану чи тез.
Схема
аналізу історичного документу
Документ
первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про
подію з уст дослідника).
Відділіть у
документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
·
Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
·
Про що розповідається в документі? Яка сторона події
чи явища замовчується?
·
Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на
нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
·
Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
·
Якими мотивами керувався автор документу?
·
Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями
про ці факти, подію, явище чи процес?
Визначення
хронологічних рамок подій, їх співвідношення. Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи
їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої
історії:
·
знайди спільні чи близькі за часом дати;
·
порівняй події;
·
зроби висновки.
Немає коментарів:
Дописати коментар