середу, 26 жовтня 2016 р.


Пам'ятки для учнів

Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів

        Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
         Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
         Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
    Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
·         коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
·         де вони проходили;
·         за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
·         який розвиток вони отримали надалі;
·         яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
·         яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
·         який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
·         випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
·         які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?
·          
  Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
·         коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
·         на який період історії людства вони припадають;
·         як ця  подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
·         як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
·         складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.

 Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
·          правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
·         запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
·         навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
·         зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні Карта – це державна шпаргалка;
·         працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
·         на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
  Порівняння однотипних явищ і подій
· Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).
· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.
· Дай відповідь на питання.
· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.
· Зроби висновки після відповідного аналізу.
  Робота з текстом підручника та історичними документами
· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
·          чи документ доповнює текст підручника;
·          чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
·          чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.

  Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
·         читання мовчки або вголос;
·         виписування дат;
·         складання хронологічних таблиць;
·         робота з термінами, географічними назвами, висновками;
·         виписування імен історичних персоналій;
·         відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
·         формулювання  висновків  на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
·         складання плану чи тез.

Схема аналізу історичного документу 
            Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про подію з уст дослідника).
            Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
·         Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
·         Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
·         Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
·         Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
·         Якими мотивами керувався автор документу?
·         Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
  Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення. Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:
·          знайди спільні чи близькі за часом дати;
·         порівняй події;

·          зроби висновки.

Немає коментарів:

Дописати коментар